کد مطلب:95602 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:101

خطبه 105-وصف پیامبر و بیان دلاوری












[صفحه 243]

در نعمت دین سپاس بی قیاس آفریدگاری را سزاست كه حقیقت دین را بر همگان آشكار كرده و شرف اسلام را بر همه روشن ساخت و راه رستگاری را برای حق جویان بازگشود و اركان اسلام را استوار ساخت، تا هیچ نیرومندی نتواند بر كاخ ایمان غلبه ای داشته باشد. خداوند عالم اسلام را اساس ایمنی و امنیت مسلمانان قرار داده و با برهان و منطق و استدلال دین علم و عقل و خرد را بازشناسانده. اسلام برای بی خردان و بداندیشان چراغی پر نور و فروغی بی پایان و آفتاب پر فروغ است و برای كسانی كه در جستجوی علم، عقل، دانش و بینش وادار كند نیروئی بی زوال... اسلام برای رهروان حقیقت مطلوب و برای روشن ضمیران بصیرت و برای اهل خرد علم و رحمت و برای اهل پند، نصیحت و برای مومنین سنگر پایداری است. همچنان كه برای امیدواران آرامشگاهی بی خطر و در مجموع حصاری استوار برای محفوظ بودن مسلمین از بلایاست. اسلام روشن ترین راهها و آشكارترین دینهاست. جنت برای صابرین و رفعت برای سایرین است. و رهروانش آراسته به فضل و كمال اند و طریقش اقرار به یگانگی حق نشانش اعمال پسندیده مردمان نیكوكار و علاماتش واصل شدن به ابدیت است جهان میدان تربیت و ریاضت و قیامت دیوان محاس

بات جهان و بهشت پاداش آن است.

[صفحه 243]

در صفات پیامبر پیامبر اسلام (ص) در كار رسالت خود رنجهای بسیار متحمل شد، تا مشعل فروزان اسلام را در سراسر عالم برافراشت و جان و دل تشنگان وادی حقیقت را روشنی بخشید. رسول خدا، فرستاده و برانگیخته حق برای همه عالمیان و امین صادق و معتمد خلایق، رحمت الهی و نعمت ابدی لایتناهی است. خداوندا، تو را به دادگریت سوگند، او را به درجه عالی و ابدیت برسان و از فضل و كرامت به او مرحمت فرما. خداوندا، او را در بالاترین درجات قرار بده و رفعت و افزونی اش بخش و ما را در صف یاران و دوستداران او قرار بده. خداوند، ما را شرمنده او مگردان و در برابر او خوار و خفیف مدار.

[صفحه 244]

سخنی با اصحاب ای یاران من، خداوند شما را در سایه ایمان به لطف خویش نوازش داده و به كرامت خود و عطایای اسلام جایگاهی رفیع بخشیده است. شما را به جایگاهی رسانید كه مجمع پرستاران، آموزگاران، هادیان و رهبران شماست و به گونه ای بزرگی بخشید كه دیگران در پیشگاه شما سر تعظیم فرود می آورند و به دیده احترام می نگرند، و حال آنكه فرمانروای شما بودند فرمانبردار شما هستند. و این مقام به خاطر عهدی است كه با خدا بستید، و جان است كه اگر عهد با خدا را بشكنید از شما باز پس گرفته خواهد شد، ای سلب نعمت به خاطر عهدشكنی شماست و اینكه شما احكام خدا را فراموش كرده اید و بنی امیه را بر خود حاكم كردید و زمام امور را بدیشان سپردید و خود تسلیم آنان شدید در حالی كه آنها شما را به بیراهه می برند. به خدا سوگند شما را پراكنده نمایند باز خداوند شما را جمع می كن تا تماشاگر روز انتقام و كیفر آنان باشید كه برای آنان روزی تاریك و شوم است.


صفحه 243، 243، 244.